W kartonowym pudełku znaleziono złoty grecki wieniec sprzed 2300 lat

zloty_wieniec_sprzed 2300 lat Somestet

Fot. Phil Yeomans BNPS

Wspaniały złoty grecki, mirtowy wieniec sprzed 2300 lat, odnaleziono w angielskim hrabstwie Somerstet. Był przechowany w kartonowym pudełku przez dziesięciolecia przez właściciela w swoim domu, który nie miał pojęcia jak cenny przedmiot posiada. Rzadki wieniec jest wart ponad 100 tys. funtów.

zloty_wieniec_sprzed 2300 lat Somestet 1

Złoty wieniec w kartonowym pudełku, fot. Phil Yeomans BNPS

Do odkrycia doszło w skromnym w domku w mieście Taunton w hrabstwie Somerset. Właściciel pudełko odziedziczył po dziadku, kolekcjonerze i wielbicielu archeologii i historii świata starożytnego. – Wiedziałem, że mój dziadek podróżował w latach 40 . i 50. po północno-zachodniej Grecji po terenach, gdzie był Aleksander Wielki i prawdopodobnie stamtąd pochodzi, ale nigdy o tym mi nie mówił. Odziedziczyłem po nim wiele rzeczy, które przeleżały prze dziesięciolecia. Niedawno postanowiłem zrobić w domu porządki. Byłem zdumiony to co znalazłem. – opowiada właściciel, który prosił o zachowanie anonimowości.

zloty_wieniec_sprzed 2300 lat Somestet 2

Złoty wieniec w pełnej okazałości, fot. Phil Yeomans BNPS

Znaleziskiem okazał się złoty grecki wieniec mirtowy. Datowany jest na 300 r.p.n.e. Waży 100 gram. Złote greckie wieńce noszone były podczas ceremonii religijnych oraz wręczane jako nagrody w zmaganiach sportowych i artystycznych.

zloty_wieniec_sprzed 2300 lat Somestet 4

Maddi Puleston panie rzeczoznawca z Duke of Dorchester przymierzająca deliktanie złoty wieniec, fot. Phil Yeomans BNPS

Właściciel zgłosił zabytek rzeczoznawcom z Duke of Dorchester z Dorset, których prosił o zachowanie anonimowości. – Gdy spojrzałem, co ma właściciel w pudełku, wzruszyło to moje serce. – mówi Guy Schwinge jeden z właścicieli domów aukcyjnych. – Wieniec został wykonany prawdopodobnie w północnej Grecji. – dodaje.

Obecny właściciel oddał wieniec wraz z innymi odziedziczonym artefaktami do specjalistycznej wyceny i przeznaczył na sprzedaż. Wstępnie wieniec jest wyceniany na 100 tys. funtów. Ma być wystawiony na sprzedaż 9 czerwca.

Na podstawie Mirror UKDailymail

Autor: Jacek Czubacki

Skomentuj

